Tykkään! Facebook-nappi uuteen verkkokäyttöliittymään

Verkkokäyttöliittymämme Laurus uudistuu näillä näppäimillä. Uuteen Laurukseen tulee Facebookin ja Twitterin Tykkää-nappi. Eikö Facebook ole jo vanha juttu ja mitä järkeä tässä ylipäänsä on?

  • Facebookin tykkää/jaa -nappi muille verkkosivuille luotiin 21.4. 2010 ja tämän jälkeen ne yleistyivät sanomalehdissä ja  blogeissa nopeasti.
  • Helppo tapa jakaa hyviä artikkeleita ystävien ja työkavereiden kanssa

Tykkääminen ei ole verkkopalvelun kannalta niin turha ja pinnallinen ilmiö kuin voisi ensi istumalta kuvitella kahdesta syystä. Ensiksikin Facebook on erittäin suosittu.  Googlen omistama verkkomainosyhtiö Doubleclickin marraskuussa 2010 tekemän listan mukaan Facebook on ylivoimaisesti suosituin maailman nettisivusto.  Toukokuussa 2010 suomalaisista kolmasosa oli facebookissa ja yli puolet jäsenistä oli 18-34 vuotiaita. Lisäksi Suomessa facebookin käyttö on työpaikalla on sallitumpaa kuin muualla – tällöin voisi ajatella ihmisten jakavan myös työhön tai opiskeluihin liittyviä asioita Facebookissa.

Toiseksi mahdollisuus jakaa tavallisen verkkolehden juttuja sosiaaliseen mediaan lisää kävijöitä. Mashablen jutun mukaan Facebookin like-napilla on ollut suuri vaikutus muutamien verkkolehtien kävijämääriin:

Since the button launched and was integrated on millions of sites, many publishers are reporting large increases in traffic specifically due to this kind of social plugin. ABC News reported a 190% increase; Gawker’s traffic shot up by 200%; Sporting News said their site traffic was up by a shocking 500%; and NBA.com said that Facebook had become their second-largest referral source. Täältä löytyy hauskoja visualisointeja facebookin käytöstä.

Kirjastojärjestelmän Tykkään -napilla on ainakin seuraavia hyötyjä:

  • Facebook on tuttu palvelu, järjestelmässä on jotain tuttua opiskelijoille jotka eivät aikaisemmin ole käyttäneet kirjastojärjestelmiä
  • Keino saada käyttäjät jakamaan kirjaston sisältöä siellä, missä asiakkaat jo ovat (autenttisiin tilanteisiin)
  • Keino saada opiskelijat tekemään word of mouth ja buzz-markkinointia minimaalisella vaivalla
  • Tykkääjien määrä hauska trivia kirjan tiedoissa
  • Luontevampi ja tehokkaampi tapa kirjaston sosiaalisen median palveluille kuin pelkästään kirjaston sivu facebookissa

Lisäksi peukku-napin käyttöönotto ei ole suuri vaiva ja tätä nykyä voi myös seurata, jakaako ihan oikeasti joku kirjastojärjestelmästä kirjan tietoja eteenpäin.  Meitä vähän skeptisiä täällä Leppävaaran työhuoneella riittää.

Uusi Laurus julkistetaan näillä näkymin helmikuussa,  varausjärjestelmää selvitellään yhä.

Täältä löytyy Like-nappi ja ohjeet sen liittämiseen: http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s