Kokemuksia virtuaaliopetuksesta

Erilaiset verkkotyövälineet ovat arkipäiväistyneet kirjastossa kuten muuallakin. Minulla oli mahdollisuus olla mukana tradenomien virtuaaliopetuksessa.  Opetin AdobeConnectin (AC) virtuaalisessa huoneessa opintojaksoa Tiedonhallinta ja viestintä yhdessä tietotekniikan lehtorin Eeva Haikosen kanssa. Virtuaalisessa huoneessa ollaan läsnä kameran ja mikin kautta, alustalla voi mm. jakaa dokumentteja tai näyttöä, keskustella chatissa, näyttää viestejä eli noteja, tuottaa muistioita. Kokemus innosti verkkotyövälineiden käyttöön.   

Virtuaalikurssin suunnitteluun ja opetukseen kuluu aikaa vähintään saman verran, ellei enemmän kuin perinteisen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen.  Me aloitimme tämän opintojakson valmistelun syksyllä 2010.  Mitä helpommalta ja mukavammalta teksti näyttää lukijalle, sitä enemmän sen hiomiseen on mennyt aikaa. Sama pätee virtuaalikurssiin, yhtenäisyys ja helppo hahmotettavuus vaativat paljon hiomista ja suunnittelua.  Opintojakson sisältö taustamateriaaleineen on Laurean Optima oppimisalustalla. Opetus AC:n virtuaalisessa huoneessa tukevat Optiman materiaalia ja tehtäviä.

AC-istunnot on aikataulutettava tarkasti.  Ruudun takaa keskittyminen on opiskelijoille väsyttävää, ellei tuntiin rytmitetä erilaisia aktivoiva tehtäviä. Opiskelijoiden koneille voi avata itse valitsemansa verkkosivun jolloin varmistuu, että kaikki ovat samanaikaisesti tietyllä sivulla. Esimerkiksi virtuaaliammattikorkeakoulun sivuilla oleva testi omista internetin käyttötaidoista sopi näin toteutettavaksi välipalaksi.

Opiskelijoita voi myös pyytää avaamaan omalle koneelle toisen ikkunan ja näyttää heille AC:n alustalla ns. noteja, joissa lukee tehtävä. Tehtävien käyttö rytmitti hyvin verkon tiedonhankintamahdollisuuksien esittelyä.  Jaoin oman näyttöni kaikille esitellessäni mm. Googlen tarkennettua hakua, Scholaria, Booksia ja kirjaston e-aineistoja. Opiskelijat kävivät välillä toisessa ikkunassa tekemässä lyhyitä kertaavia harjoituksia aiheista.

Muita välipaloja ovat erilaiset pikakyselyt, joissa läsnäolijat valitsevat eri vaihtoehdoista. Vastausten jakautuminen näkyy heti kaikille. Kyllä-ei –tyyppiset väitteet voivat joko johdatella seuraavaan aiheeseen tai varmistaa onko läpikäyty asia ymmärretty, esimerkiksi: olen lukenut e-kirjoja, haen tausta-aineistoa käsitteillä, arvioin löytämääni tietoa kriittisesti.

Tavallisin AC:n käyttötapa lienee dokumentin jakaminen ja aiheesta kertominen. Perustoiminto ei eroa luokkatilanteesta. Virtuaalitavassa opiskelijat voivat viitata ”virtuaalikädellä” ilmaistessaan haluaan kysyä tai kommentoida, lisäksi chat-on koko ajan käytössä. Tämä opetustapa riitti hyvin, kun kävin läpi powerpoint-esityksen avulla lähdeluettelon laatimista.

Vuorovaikutteisin yhteistyön muoto on pienryhmissä työskentely. Opettaja jakaa läsnäolijat eri ”huoneisiin”, jolloin opiskelijat voivat työstää keskenään annettua tehtävää. Tässä opintojaksossa  4-hengen ryhmät miettivät sosiaalisen median hyviä ja huonoja puolia yhteisöviestinnässä. Opiskelijoilla oli mikrofonit ja kamerat, joten he työskentelivät reaaliaikaisesti yhdessä.  Kävimme kurkistamassa ryhmien työskentelyä, mutta keskustelu kävi niin vilkkaasti, ettei meitä kaivattu. Ryhmätyön jälkeen kummankin ryhmän tuotokset jaettiin alustalla ja niistä käytiin koko porukan voimin keskustelua.

Kuten alussa totesin, tekemällä oppii. Informaatikon ja lehtorin yhteisesti toteuttama kurssi oli paras mahdollinen tapa omaksua uusia toimintatapoja. Suunnitteluvaiheessa ideoiden vaihto takasi paremman lopputuloksen, Eevalla oli varmuutta tekniikan käytössä ja AC:n istunnoissa oli mukavaa kun kaksi opettajaa oli verkossa läsnä samanaikaisesti.  Lisäksi tuotantoassistentti Janne auttoi AC:n toimintojen testaamisessa ja mahdollisissa ongelmissa.

Veikkaan, että tulevaisuudessa niin asiakkaiden yleinen ohjaus kuin ennalta suunniteltu opetus tulee siirtymään AC:n tapaisille alustoille, joissa olemme reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa verkon välityksellä.  Uudet muodot tulee nähdä mahdollisuutena sekä asiakaskohtaamisissa että muussa vuorovaikutuksessa. Viime viikkoina olisin mieluummin ollut AC-kokoushuoneessa kuin siirtymässä paukkupakkasilla paikasta A paikaan B.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s