Asiakkaat e-kirjaostoksilla: Ebook Library ja PDA-hankintamalli Laurea-kirjastossa

Laurea-kirjasto on aloittanut Ebook Library (EBL)  -nimisen e-kirjapalvelun käytön. Samalla kirjasto kokeilee ensimmäistä kertaa omassa historiassaan ns. PDA-hankintamallia. PDA-hankintamalli (patron driven acquisition) mahdollistaa suuren kirjajoukon esittämisen kirjaston asiakkaille ilman, että kirjasto on maksanut kirjojen näytteille laittamisesta pennin hyrrää. Maksu lankeaa kirjastolle maksettavaksi sitä mukaa kun kirjoja luetaan.


Laurean EBL-kokoelma

Laureassa EBL-tarjonta on aluksi rajoitettu vuoden 2005 jälkeen julkaistuihin englanninkielisiin IT-alan kirjoihin – yhteensä noin 7000:een kirjaan.  Myöhemmin, kun palvelun käytöstä ja budjetin seurannasta on saatu lisää kokemusta, kokoelmaa voidaan mahdollisesti harkita avattavaksi myös muiden laurealaisten aihealueiden osalta. Kaiken kaikkiaan EBL tarjoaa yli 250 000:n kirjan verran luettavaa.

Vertailun vuoksi todettakoon, että Laurea-kirjaston painettujen kirjanimekkeiden määrä on kokonaisuudessaan noin 50 000,  joista IT-aiheisten kirja-nimekkeiden määrä on noin 2500. Vastaavasti Laurean toistaiseksi suurimman e-kirjapalvelun, Ebraryn, kokonaisnimekemäärä on jonkin verran yli 70 000, joista vuoden 2005 jälkeen julkaistujen IT-kirjojen osuus on n. 750.


Mistä EBL:n kirjat löytyvät ja kuinka palveluun kirjaudutaan

EBL:n kirjoja etsitään ja luetaan palvelun oman hakuliittymän kautta osoitteessa http://www.laurea.eblib.com/patron. Linkki EBL:ään löytyy myös Laurean Nelli-portaalin kautta e-kirjojen ja tietojenkäsittelyn aineistoryhmistä. Yksittäisiä EBL-kirjoja nostetaan myös harkinnan mukaan näkyviin kirjaston omaan kokoelmatietokanta Laurukseen.

Palvelun käyttäminen edellyttää kirjautumista. Kirjautuminen tapahtuu asiakkaan omilla Laurean verkkotunnuksilla. Kirjautuminen vaaditaan, olipa asiakas Laurean verkon ulko- tai sisäpuolella.


Miten EBL:n kirjoja haetaan ja luetaan

EBL:n perushaku (Quick search) kohdistaa haun ns. avainkenttiin (nimeke, tekijä, tiivistelmä jne.). Tarjolla on myös haku kokotekstistä  (Full Text) ja tarkennettu haku (Advanced). Perushaulla pärjää varsin pitkälle, mutta jos hakutuloksia tulee liian vähän, kannattaa kokeilla Full Text -hakua. Jos hakutuloksia tulee liian paljon, voi hakua täsmentää Advanced-haun puolella .

EBL:n hakuliittymä

Kun asiakas on löytänyt haluamansa kirjan, hänen tulee päättää lukeako kirjaa selaimen kautta (Read Online) vai ladatako kirja omalle koneelle / lukulaitteelle määräajaksi (Download). Kirjojen lataaminen edellyttää joko Adobe Digital Editions –ohjelman (PC:t) tai Bluefire Reader -ohjelman (mobiililaiteet) lataamista. Kumpikin em. ohjelma on ilmaiseksi ladattavissa.

Android Phones for Dummies –kirjan perustiedot. Asiakas valitsee lukutavaksi joko Read Online tai Download


EBL:n PDA – kuinka kirjastoa veloitetaan

Online-lukeminen on EBL:ssa kirjan kuin kirjan kohdalla ensimmäisen viiden minuutin ajan kirjastolle ilmaista. Kun asiakas on selannut kirjaa 5 minuuttia tai hän on muuten vain unohtanut kirjan avoimeksi viideksi minuutiksi koneelleen, häneltä kysytään, haluaako hän jatkaa kirjan lukemista.

Jos asiakas haluaa jatkaa lukemista, kirjastolle tulee kuluja seuraavasti.

1)    Jos kyseessä on ensimmäinen kerta, kun joku kirjaston asiakkaista lukee kirjaa yli 5 min., kirjasto maksaa 10 % kirjan hankintahinnasta.

2)    Jos kyseessä on toinen kerta, kun joku kirjaston asiakkaista lukee kirjaa yli 5 min., kirjasto maksaa kirjan koko hankintahinnan.

3)    Jos kirjan hankintahinta on maksettu, kirjaston asiakkaat voivat lukea ko. kirjaa yhteensä 325 lukukertaa vuodessa ilman, että kirjastolle tulee lisäkustannuksia. Jos sama käyttäjä avaa 24 tunnin aikana saman kirjan useita eri kertoja, tämä lasketaan yhdeksi käyttökerraksi.

4)    Jos kirjaa luetaan yli 325 lukukertaa vuodessa, kirjasto voi hankkia toisen kappaleen kirjaa (=toiset 325 lukukertaa/vuosi).

5)    Jos asiakas online-lukemisen sijasta päättää ladata kirjan koneelleen / lukulaitteelleen, kirjastoa veloitetaan tai kirjaan liittyviä kiintiölukupäiviä kuluu sen mukaan, moneksiko päiväksi käyttäjä kirjan itselleen lataa. Kirjasto asettaa ylärajan sille, kuinka pitkäksi aikaa kirjan voi ladata.

Veloitusmalli saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta loppukäyttäjälle palvelu näyttäytyy kokolailla samanlaiselta kuin esim. tilauspohjaiset e-kirjapalvelut. Keskeisenä erona on em. viiden minuutin online-lukemisen jälkeen asiakkaalle esitettävä kysymys lukemisen jatkamisesta. Toinen merkittävä ero liittyy tilanteeseen, jossa kirjaston EBL-vuosibudjetti uhkaa ylittyä. Tässä tilanteessa kokoelman käyttöoikeuksia joudutaan mahdollisesti kaventamaan, mikä näkyy loppukäyttäjälle esim. supistettuna kokoelmana tai supistettuina lukuoikeuksina.


Mitä tapahtuu kun rahat loppuu?

Palveluun kuluvan rahamäärän arviointi on varmasti suurimpia arvoituksia koko PDA-mallissa. EBL:ssa niin kuin muissakin PDA-mallia tarjoavissa e-kirjapalveluissa kirjastonhoitajaa auttamassa on omat automatisoidut keinonsa valvoa ja rajoittaa budjetin kulumista. Järjestelmä voidaan asettaa esim. lähettämään hälytys, kun tietty rahamäärä on kulunut. Loppukäyttäjien käyttöoikeuksia voidaan vastaavasti tarvittaessa kaventaa sitä mukaa kun pussin pohja lähenee. Kirjastonhoitaja voi esimerkiksi poistaa latausoikeuden (download) kokonaan tai lyhentää latauspäivien määrää. Myös tietyn hintarajan ylittävien kirjojen automaattinen hankinta voidaan estää. Tämä voidaan tehdä joko niin, että asiakkaille ei näytetä hintarajan ylittäviä kirjoja lainkaan tai siten, että kalliiden kirjojen kohdalla asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta jättää kirjaan hankintapyyntö. Laurea-kirjasto lähtee liikkeelle estämällä kaikkien yli 150 $ maksavien kirjojen näkymisen asiakkaille. EBL:n IT-kirjojen kohdalla tämä tarkoittaa noin 650 kirjan piilottamista asiakkailta.

Kun budjetti alkaa todella vedellä viimeisiään, voidaan loppukäyttäjille näyttää loppuvuoden ajan esim. vain ne kirjat, joiden hankintahinta on jo maksettu. Muu kokoelma voidaan poistaa tuolloin kokonaan loppukäyttäjän näkyviltä tai sitten se voidaan asettaa tilaan, jossa kirjoja voidaan edelleen selata online ja niihin voi viiden minuutin selaamisen jälkeen jättää hankintapyynnön.


Odotuksia ja epävarmuuksia

PDA-mallin suurimmat lupaukset ja mahdolliset plussat liittyvät suurempaan käyttäjälähtöisyyteen kokoelman valintatyössä ja tätä kautta kokoelman parempaan käyttötehokkuuteen. Epävarmuustekijöitä on kuitenkin useita, eikä monikaan asia selviä kuin kokemuksen kautta. Säästääkö PDA-malli rahaa esim. suhteessa tilauspohjaisiin e-kirjapalveluihin? Säästääkö asiakkaille ulkoistettu valintatyö kirjastonhoitajan työaikaa? Syntyykö asiakasvetoisella mallilla laadukas e-kirjakokoelma?

Toisaalta yhtä lailla keskeinen kysymys kuuluu, kuinka hyvin käyttäjät ottavat uuden palvelun vastaan. Koetaanko esimerkiksi jokin asia e-kirjojen lukemisessa liian monimutkaisena. Kirjasto onkin kiitollinen kaikesta käyttäjäpalautteesta, joka liittyy asiakkaiden kokemuksiin palvelun käytettävyydestä. Palautteen voi antaa lähettämällä spostia osoitteeseen library@laurea.fi tai kommentoimalla tätä blogia.

Hannu J.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s