Pari sanaa hanketyöskentelystä ennen kesälomia – case AYVOT

Suomen VirtuaaliAMK -verkosto otti yhteyttä Laurea-kirjastoon syksyllä 2010 ja tiedusteli, josko Laurea-kirjastolla olisi intressiä lähteä ESR-rahoitteiseen hankkeeseen rakentamaan nettiin seksuaaliterveyden oppimisympäristöä. Vaiheiden kautta esimies päätyi kysymään minua osatoteuttajan (virallinen ilmaisu tässä yhteydessä) edustajaksi tuottamaan oppimisympäristöön informaatiolukutaitovälineet. Kun työarki on kiireistä asiakaspalvelua ja muuta kirjaston perustyötä, niin tällaiseen tarjoukseen voi vain tarttua.

Matkan varrella hankkeeseen lähteminen on osoittautunut oikeaksi valinnaksi. Se on tuonut työhön paljon iloa, innostusta, oivan mahdollisuuden informaatikon ammattitaidon päivittämiseen, oman arkityön tarkastelun etäältä. Oman työn lomassa hankkeelle työskentely koettelee väistämättä työkaverin joustavuutta, kiitos Minnan ja Ainon.  Irrottautuminen työarjesta pariksi kuukaudeksi keväällä 2012 on ollut luksusta sekä itselle että varmasti myös työtoverille. Tämä on ollut mahdollista sijaisen voimin.

VirtuaaliAMK-verkoston, Laurea-kirjaston ja Jyväskylän amkin lisäksi hankkeen muiksi osatoteuttajiksi tulivat HIV-tukikeskus, Turun, Keski-Pohjanmaan, Lahden ja Hämeen amkit, Helsingin Diakonissalaitos sekä Sexpo-säätiö. Verkostoituminen näiden muiden toimijoiden kanssa on ollut antoisaa. Oman rikkautensa on tuonut työskentely alan lehtorin kanssa – terveiset Maijalle Jyväskylän amkiin. Yhteyttä on pidetty lähitapaamisilla, webinaareissa, ACP-kokouksissa, s-posteilla. Hanketta on esitelty sairaanhoitajapäivillä, Eduka-messuilla. Hankkeelle on perustettu oma nettisivusto, jossa voi seurata hankkeen vaiheita. Laureassa on oma Repo-hankerekisteri, josta löytyy kaikki Laureassa päättyneet ja parhaillaan käynnissä olevat hankkeet, siis myös AYVOT – Avoin Yhteisöllinen Virtuaalinen Oppimisympäristö.

Kansallisella tasolla hankkeessa on useita toimijoita, mutta hanke työllistää omassa organisaatiossakin useita henkilöitä: organisaation johdon, johdon sihteerin, oman esimiehen, talouspalvelun ammattilaiset, hankerekisterin ylläpitäjät, yksikön hankevastaavan. Toisen työajan ja työpanoksen kunnioittamiseen ja työrauhan antamiseen havahtuu aika pian. Täyttämällä asiakirjat huolellisesti ja ajallaan, tekemällä saamistaan ohjeista muistiinpanot, opettelemalla käyttämään asiakirjasalkkua muovitaskuineen – kiitos Erjalle vinkistä – helpottaa monen munkin ihmisen työarkea. Seuraavassa hankkeessa osaan nämä kaikki tosi hyvin :).

Hankkeen aiesopimus allekirjoitettiin syksyllä 2010. Oma työskentelyni hankkeessa alkoi aktiivisesti keväällä 2011. Työ oli alussa aiheeseen perehtymistä, sisällön suunnittelua, alustojen testaamista. AktiiviElg ja Fronter tulivat tutuiksi. Kokopäiväisesti hanketyöskentelyyn siirtyminen on vienyt asiaa huimasti eteenpäin. Kesäkuun 2012 vertaisarviointi vahvisti valittua suuntaa Kirjasto-osuuden sisällöstä – informaatiolukutaidon palikat alkoivat asettua kohdilleen. Heti kun oma työskentelytapa ja oma työajankäyttö hankkeessa alkoi hahmottua, uskalsi päästää irti normaalista päivätyöstä ja pääsi hankkeen imuun. Terkossa oli aina sama loossi aamulla tyhjänä minun levittäytyä tavaroineni omaan rauhaani.

Muusta oppimisympäristön sisällöstä tässä vaiheessa vain sen verran, että ympäristöä rakennetaan Moodle –alustalle. Intensiivinen työskentely sisällön parissa jatkuu vuoden 2012 loppuun. Ympäristö avataan netissä alkuvuodesta 2013. Ympäristöstä tulee autenttinen ja geneerinen. Se on siirrettävissä mihin tahansa aihealueeseen. Käyttäjiä ovat aiheesta kiinnostuneet kansalaiset, opiskelijat, jotka suorittavat opintoja sekä alan opettajat. Ympäristö mahdollistaa vertaistuen ja elinikäisen oppimisen.

Alussa hanke näytti asiakirjojen hallinnoinnilta. Mikä on Pääkirja? Miltä näyttää Pääkirjan avain? Miten täytetään Tiivistelmä-lomake? Kuka minkäkin dokumentin allekirjoittaa, mistä otetaan kenellekin kopio ja kenelle mistäkin asiakirjasta lähetetään alkuperäinen. Näitä pääjohtajan allekirjoittaman Maksatushakemuksen liitteiksi tulevia asiakirjoja on maksatuskauden päätyttyä kuukausi aikaa kerätä ja täyttää ja postittaa hankkeen organisoijataholle. AYVOT-asiakirjat –kansio tietokoneen työpöydällä on helmi :).

Oma kiva juttunsa hankkeessa on ollut se, että on voinut selata ja lukea aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Vuodelta 2010 olevat julkaisut alkavat tuntua vanhoilta. Tekisi mieli kurkistaa tulevaisuuteen.  Pari seikkaa on muodostunut tienviitoiksi ohjaamaan hankearjen suuntaa: sopimuksen muistaminen  – mitä on kirjattuna omaksi vastuutehtäväksi hankkeessa, päiväkirja – alusta saakka päiväkirjan pitäminen työn etenemisestä, omista fiiliksistä, kirjallisuusvinkeistä sekä säntillinen päivittäinen työajanseuranta. Silloin tällöin voi miettiä sitäkin, miten karttuvaa osaamista voi hyödyntää omassa työssä ja työyhteisössä.

Lisätietoja hankkeesta:

Hannele K.


2 thoughts on “Pari sanaa hanketyöskentelystä ennen kesälomia – case AYVOT

  1. Hieno juttu, Hannele! Monialaisuutta ja moniosaamista – sitä on nykypäivän kirjastotyö. Innostus omasta työstä säteilee myös muihin. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s