Luukku 18. Roolipeli nimeltä Kirjasto

Tämä tarina kertoo kirjastokortin ja kirjastoidean uusiokäytöstä lasten leikeissä. Leikki sopii kouluikäisille, mutta niksejä voivat hyödyntää myös aikuisikään ehtineet.

  1. tarvikkeet alkuvaiheessa: kirjoja, vihko, kynä
  2. tarvikkeet leikin kehittyessä: kirjastokortteja, kirjastoista saatuja viivakooditarroja, viivakoodikynä, läppäri ja tietokantasovellus (excel, access tms)
  3. tarvikkeet leikin syventyessä: QR- tai NFC-kooditarroja, mobiililaitteita, e-kirjoja

Kaverin hyllystä löytyvät ne parhaimmat kirjat. Kotona kun on vain kirjoja, jotka on jo luettu. Ne joita ei halutakaan lukea on jo aikoja sitten viety kierrätykseen Bookcrossing-hyllyyn. Ongelmana on, että kun lainaa kirjan niin kohta ei muista, kenelle sen on lainannut. Kaveri kun saattaa palauttaa kirjan vasta puolen vuoden päästä.

Kuva 1. Kirjahylly
Kuva 1 kirjahylly.  Ensimmäinen vaihe on kirjoittaa Kirjastovihkoon kirjan nimi, lainaaja ja lainauspäivä. Vihkoon voi piirrellä kivoja kuvia. Näin esimerkiksi tietokirjat voi tagittaa visuaalisesti eri tavalla kuin kaunokirjat. Vihkoon voi myös liimata tarroja suosikkikirjojen kohdalle, niin voi jo pienellä vilkaisulla löytää vihosta ne VIP-karhuttavat.
KUVA 2 Kirjastovihko
Kuva 2 Kirjastovihko. Tarinassa on aina alku, keskikohta ja loppu. Keskikohdassa tapahtuu jotain jännittävää. Paperi ja kynä –lainauksesta siirrytään kohti tietoteknistä aikakautta.
Lainausmoduli otetaan käyttöön. Kotoa löytyy läppäri ja laskujen maksuun tarkoitettu viivakoodikynä. Tässä vaiheessa kirjasto kohtaa suuria haasteita. Erinäiset ohjelmat, kynät ja viivakoodien yhteensopivuus aiheuttaa suurta ongelmaa. Mutta leikin on tarkoituskin olla haasteellinen ja kuvata tosimaailmaa.
Tässä kohtaa on ehkä palkattava konsultti tai otettava yhteyttä Maailmankirjastoon ongelmien ratkaisemiseksi.
Kuva 3 Viivakoodilainaus
Kuva 3 Viivakoodilainaus. Kun haasteet on ratkottu, kirjasto voi jälleen avata ovensa. Tähän on saattanut kulua kyllä viikko jos toinenkin.
Nyt voidaan hyödyntää kaveripiirin perheen, sukulaisten ja tuttavien vanhoja kirjastokorttivalikoimia. Tähän aarrevaiheeseen kannattaa panostaa tosissaan ja leikki voi pysytellä tässä vaiheessa pitkään. Kortteja voidaan vain kerätä ja ihastella.
Kun asiakasrekisteri on saatu päivitettyä kumminkaimoilla ja kytkettyä aliakset oikeisiin hahmoihin, voidaan lainaustoimintakin aloittaa jälleen uudelleen.
Kuva 4. Kirjastokortit
Kuva 4 Kirjastokortit. Syventävässä vaiheessa voidaan leikkiin tuoda lisää haastavia elementtejä. Näitä ovat esimerkiksi RFID-, QR- tai NFC-koodin käyttöönottaminen viivakoodin sijaan. Myös e-kirjojen samoin kuin kaikenlaisten tavaroiden lainaamista voi kokeilla. Mobiilaitteet ja popup-kirjastojen luominen tuovat leikkiin loputonta muunneltavuutta.
Kuva 5. Mobiililaitteet
Kuva 5 Mobiililaitteet. Kirjastoleikki on mieltä kehittävä, niin kuin parhaat leikit yleensäkin. Se etenee pelaajien tahtiin ja mielikuvituksen voimalla. Mikään sivusteppi ei ole epäolennainen, vaan kirjastoarjesta löytyy uskomaton määrä erilaisia episodeja. Näitä voidaan hyödyntää Kirjastopelissä ja vastaavasti leikissä luotuja juttuja voidaan tuoda varovaisesti myös julkisen kirjaston arkeen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s