Lyonin IFLA-esitysten antia: tulevaisuuden korkeakoulukirjasto, muuttuvat ammattiroolit ja kirjasto palvelukokemuksena

Elokuinen IFLA 2014 Lyonissa tarjosi jälleen kerran laajan kattauksen kirjastoalan tapahtumista ympäri maailman. Kaikki alan ammattilaiset voivat hyödyntää konferenssin ohjelmaan tallennettuja artikkeleita eri osaamisalueilta omassa työssään. Ideoita, käytännön kokemuksia ja uusinta tutkimusta löytyy runsaasti.

moocEsimerkkinä tulevaisuuden haasteista ovat esitykset MOOCeista (Massive Open Online Courses). Korkeakouluopiskelu on todennäköisesti aivan erilaista parinkymmenen vuoden kuluttua ja siksi meidän pitäisi kirjastojemme tulevaisuuden ennakointityössä varautua toimintaympäristön muutokseen. Artikkeli ’The academic library – a hidden stakeholder – in the age of MOOCs’ väittää, että kirjastolla on potentiaalinen rooli aineiston tuottajien, lehtoreiden ja opiskelijoiden partnerina.  Toinen esimerkki tulevaisuuden haasteista on big data. Kirjastoalan muuttuminen ilmenee myös uusina ammattinimekkeinä kuten esimerkiksi Research services librarian, Data information specialist ja User experience librarian. Jälkimmäinen on kuulemma jo tavallinen ammattinimeke Pohjois-Amerikassa.

Toimintaympäristön muutos vahvistaa tarvetta rajat ylittävään yhteistyöhön, esimerkkinä sessio ’Science+art=creativity: libraries and the new collaborative thinking’.  Myös muilla aloilla tehtyä tutkimusta voi hyödyntää kirjastoissa, mistä kuulin mielenkiintoisen esityksen ’Healing library anxiety: How comparing libraries to hospitals can improve service to multicultural populations’.

IFLAKirjoittajat olivat etsineet tutkimuksia siitä, miten sairaalaympäristö vaikuttaa monikulttuuristen asiakkaiden palvelukokemukseen ja stressitasoon. Sekä sairaalat että kirjastot edustavat julkisia palveluita, joiden toimintatavat eivät ole uusille asiakkaille tuttuja. Artikkeli käsittelee yleisten kirjastojen monikulttuurisia asiakkaita, mutta sieltä löytyy rajapintaa vaihto-opiskelijoihin ja uusiin opiskelijoihin. Nämä ryhmät tulevat opiskelun alkaessa heille uuteen toimintaympäristöön: kirjastoon, jolla on uusi rooli opiskelijaympäristönä.

Valerie M. Buck näytti IFLAssa pitämässään esityksessä ensin kuvia sairaalasta, jossa etuovien jälkeen avautui sokkeloinen, huonosti valaistu epäsiisti näkymä. Opasteita oli vaikea havaita ja ne olivat ”in medical jargon”. Buck kertoi, että sairaalassa oli heti vastassa kovia ääniä. Henkilökunta vaikutti kiireiseltä ja kohteili asiakkaita numeroina. Toisen sairaalan sisääntulo johti siistiin ja avaraan, sointuisan värimaailman tilaan, missä selkeäkieliset opasteet ohjasivat asiakasta. Asiakas löysi helposti henkilökuntaa, joka läsnäolevana oli helposti lähestyttävä. Kirjoittajan mukaan vastaavia ympäristöjä ”with library jargon” löytyy kirjastoista. Ympäristö voi vähentää tai lisätä stressitasoa, joka puolestaan vaikuttaa yksilön toimintakykyyn. Kirjastopelolla (library anxiety) on heikentävä merkitys asikkaan kykyyn toimia kirjastossa. Kokemukseen vaikuttavat kaikkien aistien kautta saadut havainnot ja vuorovaikutustilanne.

Sekä sairaaloissa että kirjastoissa henkilökuntaa koulutetaan monikulttuurisuuteen. Kirjoittajien mielestä ongelmana on se, että koulutuksissa tietyn kulttuurin edustajat niputetaan yhdeksi ryhmäksi huomioimatta sosioekonomista tai alueellista taustaa. Kirjoittajien mukaan asiakkaat pitäisi kohdata kulttuurinsa edustajina ja yksilöinä. Lisäksi unohdamme helposti, että kirjastoissa on oma, piilossa oleva toimintakulttuurinsa, mikä ei ole itsestäänselvyys muille.

IFLALYON

Seuraavan kerran kun minulla on vaihto-opiskelijoita perehtymässä kirjastoon, aloitan keskustelulla heidän kokemuksista ja tavoista käyttää kirjastoa kotimaassaan. Samantapainen keskustelu sopii suomalaisille: uuden opiskelijan aikaisemmat kirjastokokemukset ja odotukset opiskelijakirjastolta olisivat tärkeää tietoa.  Mitä vahvemmin asiakaalla on tunne, että kirjastossa asioidessa tilanne ja ympäristö on hallinnassa, sitä itsenäisemmin hän toimii ja palvelukokemus on myönteinen.


One thought on “Lyonin IFLA-esitysten antia: tulevaisuuden korkeakoulukirjasto, muuttuvat ammattiroolit ja kirjasto palvelukokemuksena

  1. Kiitos hienosta IFLA-koosteesta ja linkeistä. FUAS-kirjasto toi MOOC-keskustelun jo vuoden 2012 IFLAan interaktiivisella posterillaan World-Wide Class Room – Library Initiative for Open Access Learning. Kysyimme posterilla, mikä rooli kirjastoilla on avoimessa oppimisympäristössä. Vastauksia voi lukea https://www.facebook.com/WorldwideClassRoom

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s