Asiakaskohtaamisia arjessa

Helmikuu. Joulu(loma)sta muisto vain ja kesään vielä matkaa. Arkea sen sijaan tuntuu piisaavaan. Siinäkin on hetkensä. Tähän koottu taas muutamia asiakaskohtaamisia luettavaksi esimerkiksi kahvin ja laskiaispullan kyytipoikana.

Anteeksipyyntö uusille opiskelijoille…

Asiakas 1 saatuaan kirjastokortin: Olipa helppoa.
Kirjastolainen: Juu, eikä tehnyt kipeää.

Asiakas 2 lainattuaan Hyvinkäällä RFID-automaatilla: Olipa helppoa.
Kirjastolainen: Juu, eikä vain yhtä kirjaa kannata lainatakaan, kun pinossa menee aina samalla monta kerralla.

…Vastaavia mukahauskoja hokemia ja kuluneita puujalkoja tulette kuulemaan koko opiskeluajan, sori!

 

Automaatti ja pärstäkerroin, #eiku 😉

Asiakas 1 noutaa varaustaan. Kirjastolainen antaa kirjan ja ohjeistaa: Lainaa se tuosta automaatista.
Myös asiakas 2 hakee ihan edellisen peesissä varaamaansa teosta ja ojentaa jo valmiiksi kättään: Voin ottaa itse automaatista.
Kirjastolainen vetäytyy torjuvasti taaksepäin: Ei, ei, lainaan sen tästä tiskistä.

Tässä epäjohdonmukaiselta vaikuttavassa palvelukäyttäytymisessä ei ole kyse pärstäkertoimesta vaan Laurean eri yksikkökirjastojen kirjat toimivat (vielä) eri tavalla: ne missä ei ole RFID-tarroja on Hyvinkäällä lainattava tiskistä. Ei siis mitään henkilökohtaista.

 

Kuka, mitä, häh?!

Asiakas: Muistatko ulkoa Rousseaun kasvatusteoriasta jotain hyvää kirjaa?
Kirjastolainen: En osaa edes kirjoittaa/lausua Rousseau. [Etunimensä #muuten Jean-Jacques.]

Asiakas: En jaksa mennä nettiin uusimaan…
Kirjastolainen: Jaa-a, jaksankohan määkään uusia sitä tässä tiskissä… [No jaksoin sitten kumminkin.]

 

Ihan pihalla myös työhuoneen puolella

Kirjastolainen 1: Muistatko…?
Kirjastolainen 2: En…
Kirjastolainen 1: Olikohan se…?
Kirjastolainen 2: Ehkä tai sitten ei. Pitää tarkistaa…
Kirjastolainen 1: Mutta entäs…?
Kirjastolainen 2: Tämä ei etene. Lopetetaan koko arvailukeskustelu ja aloitetaan toiste ihan alusta.

 

Serendipity

Hyllyjen välissä vapaamuotoisesti vaeltelu ja kirjojen katselu on ihan sallittua, vaikka kirjastohenkilökunta sitkeästi kävisikin kysymässä etsitkö jotain tiettyä. Kyseinen hakumetodi tunnetaan hienommin termillä serendipity (suomeksi onnekas sattuma).

Kirjastolaiselle saa myös sanoa ei/en ota nyt/en ota enempää. On hyvä jos asiakas tuntee rajansa, kirjastolaisella on tapana etsiä ja kaupata vielä ainakin yhtä. Ammattityrkky. Siis tähänkin sekakäyttömuistutus: painettujen kirjojen lisäksi e-kirjat!

 

Kiusallisen mukavia asiakkaita

Mää: Saa meitä/kirjastoa käyttää valmistumisen jälkeenkin.
Asiakas: Sanoitko sää, että saa meiltä valmistuakin…?

Erityistykkäykset ja -kiitokset myös purkkaa tarjonneille ja suklaalla lahjoneille asiakkaille!!


2 thoughts on “Asiakaskohtaamisia arjessa

  1. Kiitos tiedosta! Sanoisin että on melko onnekas sattuma, jos muistan sen oikein suomeksi vielä seuraavallakin kerralla. 😉
    Ja käytiinpä muuten kohtalaisen sekava keskustelu kollegojen kesken sekoittamalla Serendipity- ja Serenity-nimiset elokuvat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s