Avaintaitoja ja valeuutisia 3AMK-kirjastojen seminaarissa

Opiskelijat tarvitsevat taitoja tiedonhankinnassa opinnoissaan. Ammattikorkeakoulukirjastoissa on jo rutiinia ohjaamisessa kirjaston tarjoamiin tietoympäristöihin. Opiskelijat tarvitsevat tiedonhankintataitoja myös työelämää varten. Työelämän tietoympäristöihin ohjaaminen ei ole vielä rutiinia.

Syitä on useita, mutta keskeisin lienee että emme tiedä minkälaista tiedonhankinta on ruohonjuuritasolla työelämässä. Asian hahmottamista vaikeuttavat alojen väliset eroavaisuudet. On eri asia olla asiantuntijana esim. kokeilukulttuuriin perustuvassa luovassa tehtävässä kuin tarkkoihin säädöksiin ja tutkittuun tietoon tukeutuvassa tehtävässä. Kiinnostus työelämän informaatiolukutaitoon on kasvussa. Se oli mm. viime vuoden European Conference on Information Literacyn teema.

Informaatiolukutaito tienhaarassa
Poimintoja informaatiolukutaidon konferenssista

Yksi tapa saada selville mitä tapahtuu ”oikeassa elämässä” on kysyä työelämässä olevilta valmistuneilta ja aiheeseen perehtyneiltä. Tiistaina 5.6. järjestettiin kolmas Tieto työssä -seminaari kirjaston henkilöstölle. Ensimmäinen vuonna 2016 oli Laurean ja Metropolian yhteinen, viime vuonna Haaga-Helian kirjastoväki tuli mukaan 3AMK-yhteistyön myötä. Seminaarien esityksiä ja alumnihaastatteluja on wikissä Tieto hallussa arkityössä.

Unity, truth -lehtinen
Photo by Robert Koorenny on Unsplash

Nyt Haaga-Helian järjestämässä seminaarissa kuulimme faktantarkistuksen taidoista lehtorilta, toimittaja Reetta Nousiaiselta ja tulevaisuuden avaintaidoista suhdepäällikkö Timo Lampikoskelta. Nousiainen kertoi, että tarinallisuuden arvo on yleisesti kasvussa. Etenkin some vahvistaa sitä, koska ihmiset haluavat eläytymispintaa ja sankaritarinoita. Myös ammattijournalistien uutiset voivat tyyliltään lähestyä kertomuksia.

Sana ’valeuutinen’ on lisätty Kotuksen sanakirjaan 2016. Nousiainen antoi valeuutisten tunnistamiseen vinkkejä. Esimerkiksi julkaisijan domainin voi tarkistaa, joskus valesivusto voi olla lähellä ”oikeaa” sivustoa. Kirjoittajan nimeä googlettamalla saa esiin minkälaisia juttuja toimittaja on kirjoittanut. Eri medioita voi verrata, uutisten faktojen pitäisi toistua samoina.

Lampikoski kertoi erilaisista taidoista. Itsensä johtaminen on keskiössä. Sen ympärillä on alasta ja ammatista riippumattomat yleiset taidot eli avaintaidot, joihin kuuluu mm. yleiset tiedonhakutaidot. Erityistaidot riippuvat alasta ja työtehtävästä. Näitä voisi kirjaston näkökulmasta ajatella ammattialan tietokäytänteiden tuntemisena. Työelämässä sosiaaliset taidot, kuten vuorovaikutus ja yhteistyökyky, tulevat yhä tärkeämmiksi.

On naiivia kuvitella, että opiskelijat eivät ota haltuun työelämän tietoympäristöä ilman kirjaston ohjausta opintojen aikana. He pääsevät sisälle oman alansa tietokäytänteisiin harjoittelussa ja työelämäprojekteissa, monet opiskelevat päivätyön ohessa. Me voimme silti omalta osaltamme helpottaa tätä prosessia opiskeluajan ohjaustilanteissa mm. tuomalla esille kriittistä ajattelua tiedon suodattamisessa, kysymysten kysymistä, oman alan asiantuntijaorganisaatioita ja -verkostoja, avointa tietoa, käytännön vinkkejä hakuun. Tänä kevään 3AMKin työelämän IL-ryhmä on tehnyt alumneille suunnatun LibGuides -oppaan Tieto työssä.

Pasilan aseman työmaa Haaga-Helian 6. krs kuvattuna
Tieto työssä -seminaari pidettiin Pasilassa Haaga-Heliassa, josta oli komeat näkymät aseman työmaalle

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.