Library Lovers eli kansankodin hempeää kirjastomarkkinointia

Bibliotek behöver kärlek! En malta olla vielä kirjoittamatta IFLAn kokouksen aikaan Göteborgin kaupungilla havaitsemastani ilmiöstä: Ruotsin kirjastoseuralla on parhaillaan käynnissä tunteisiin vetoava markkinointikampanja.  Kampanja on tuonut ratikoiden kylkiin suloisia sydämiä ja ihmisten käsissä kadulla näkyy pinkkejä Library Lovers kasseja. Mistä oikeastaan on kyse ja miten söpö pinkki voi edistää vakavaa kirjastoasiaa?


Sverige behöver en nationell bibliotekspolitik!

Ruotsin kirjastoseuran kampanja aloitettiin vuonna 2008 ja se jatkuu syksyyn 2010 asti. Kampanjan tarkoituksena on herättää yleinen huomio kirjaston merkitykseen ja siihen, että Ruotsissa tarvitaan yhteinen kansallinen kirjastopolitiikka, joka mahdollistaa tasa-arvoisen pääsyn tietoaineistoihin kaikille kansalaisille sekä kirjastoille pysyvän rahoituksen.

Kampanjan kahdeksankohtainen ohjelma:

1. On rakennettava kansallinen strategia, määriteltävä kirjaston päätoiminnot ja arvioitava nykyinen kirjastolaki

2. On määriteltävä tavoitteet kirjastotoiminnalle sekä rakennettava menetelmät tavoitteiden toteutumisen seuraamiseen ja arviointiin

3. On panostettava Lasten ja nuorten kirjastotyöhön ja lukemisen edistämiseen

4. On parannettava kirjaston saavutettavuutta

5. On vahvistettava digitaalisten palveluiden infrastruktuuria

6. On tiukennetaan kirjastoalan osaamisvaatimuksia  ja panostettava tutkimukseen

7. On parannettava pääsyä julkisin varoin rahoitetun tutkimuksen tuloksiin Open Access -periaatteella

8. On perustettava kansallinen kirjastoelin, joka edistää kirjaston toimintaa poliittisesti.

Voiko teinityttömäinen pinkki edistää vakavia kirjastopoliittisia päämääriä?  Tulee mieleen vuonna 2008 aloittamamme amkien Ota selvää –informaatiolukutaitokampanja ja Herbert-hahmomme, jota mainostettiin myös julistein, rintanapein ja muine tilpehööreineen. Kuinka erilaista kieltä graafinen ilmeemme puhuikaan: rakastettu ja vihattu Herbert oli tumma  surullisen hahmon ritari, mainostekstit olivat jossain määrin ironisia (En ole intelligentti, olen vain tämän näköinen; Minä en edes tiedä, missä Kanada on; Joitakuita ei elämä oikein pue).  Sen sijaan ruotsalaisten kampanja on avoimesti naivi ja helliin tunteisiin vetoava. Ehkä tämä kuvastaa eroa kansanluoteessamme, mene ja tiedä.  Sekä pinkki että mustavalkoinen ovat voimakkaita katseet kerääviä huomiovärejä ja kirjasto jos jokin tarvitsee imagonsa päivitystä positiivisempaan suuntaan. Kuitenkin vasta kampanjan sisältö ja lobbaus ratkaisee vaikuttavuuden.

Läs mer – Kampanjan sivut ja kampanjamateriaali

Kampanjan ohjelma Bibliotek behöver kärlek – Sverige behöver nationell bibliotekspolitik


Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.